Vi kender alle besværet når vi når de kolde årstider. Spørgsmålet om hvorvidt vinterdæk er en nødvendighed og hvornår vinterdæk skal monteres runger overalt i landet i hovedet på danskerne.
Vinterhjul er med til at give bilen forbedret vejgreb og bliver derfor ofte først brugt når sne og is ligger sig på vejen, men kan samtidig svække bilens bremseevne i varmen. Det er derfor lidt af en problemstilling hvornår man kan tillade sig at tage dem på.
Kend dit Vinterdæk
Det er umiddelbart heller ikke let at forstå de forskellige koder der er indprentet i et dæk, hvilket ligesom den førnævnte problemstilling giver anledning til usikkerhed. Det er dog sådan at de forskellige koder har en betydning, hvilket vil blive gennemgået nu. Her er dog utrolig mange informationer, hvorfor kun de væsentligste vil blive taget op i denne artikel.
Et fiktivt eksempel på en kode på et bildæk kan være 175R17 88 T.
Dette betyder at dækket et 175 millimeter bredt radialdæk som passer på en 17 tommer fælge. Endvidere har dækket et belastningsindeks på 88, hvilket betyder det kan holde til 560 kilo belastning. Belastningsindekset er komplekst og har ikke en logisk lineær opbygning, hvorfor du altid bør undersøge det belastningsindekset i stedet for at estimere belastningsgrænsen.
Dækket er desuden markeret med T, hvilket er et udtryk for at dækkets hastighedsgrænse går ved 190. Dette indeks er udgjort at 11 forskellige bogstaver som alle indikerer en hastighedsgrænse. Y står for eksempel for 300 km/t, mens P står for 150 km/t. Her er ikke nogen logisk sammenhæng mellem bogstaverne, så hastighedsgrænsen kan som belastningsgrænsen heller ikke blot estimeres.
Sådan vælger du de rigtige vinterhjul
Når du skal finde de rigtige bildæk er det nu vigtigt at du husker på de førnævnte betegnelser. Du skal således finde et dæk som passer til de fælge du har, samtidig med at belastningsgrænsen ikke må overstige din bil og dens anhængers vægt. Du skal især være opmærksom på dette hvis du kører med stort vægt på ferie eller hvis du kører med campingvogn.
Derudover skal du naturligvis sikre dig at hastighedsgrænsen matcher din bils tophastighed. Dette er vigtigt da dækkene lider overlast og i sidste ende kan eksplodere hvis de bliver udsat for højere fart end hvad de er produceret til at kunne klare. Hvis du har vinterdæk er dette ikke nødvendigt, så længe at de minimum har hastighedskoden Q, hvilket svarer til 160 km/t.
Måden du kan se om et dæk er et vinterdæk eller et sommerdæk er faktisk også meget simpelt. Alle vinterdæk er markeret med et M&S, samt et bjerg- og snesymbol. Kig altid efter disse symboler for at sikre dig at du køber den rigtige dæktype.
Sidst men ikke mindst skal du kigge efter E-mærkningen som er en kvalitets-garanti givet af EU’s E30 regulativ. Dette gælder naturligvis kun dæk produceret i EU-zonen. Tallet efter E er en angivelse for oprindelseslandet, for eksempel er E4 lig med Holland. Dette er et godkendelsesnummer og den endegyldige garanti.
Vær også opmærksom DOT-koden som er en amerikansk kvalitetsstandard. Efter DOT skal her være datomærkning, hvilket både kan være serienummer eller produktionsuge/år.
Regler for bildæk i udlandet – Vinter!
Når du anskaffer dig vinterhjul og skal køre udenlands er det ikke bare en dans på roser. Her er nemlig forskellige regler for vinterdæk alt afhængig af hvilket land du befinder dig i, og det er dit ansvar som billist at sætte dig ind i de gældende regler.
Nogle af de væsentligste regler fra udvalgte lande er således:
- I Sverige er det påbudt at køre med vinterdæk når vejene er våde og temperaturen er omkring 0 grader, eller hvis der er sne på vejene, i perioden d. 1 december til 31. marts. Mønsterdybden skal desuden være 3 millimeter.
- Norge har krav om også krav om 3 millimeter mønsterdybde, samtidig med at det er krav at have tilstrækkeligt vejgreb.
- I Tyskland er vinterdæk påbudt når der er sne, snesjap, frost eller is på vejene, uanset årstid eller dato. Pigdæk er i øvrigt ulovligt.
- Vinterdæk er ikke påbudt i Schweiz, dog uddelegeres bøder til biler som ikke er tilstrækkeligt køredygtige i vintervejr.
Tjek bilens dæktryk
Ligesom på sommerdæk et vigtigt at tjekke dækkets dæktryk. Et bildæks dæktryk måles enten i bar, kPa eller psi. Størrelsesforholdet er således 1 bar = 100 kPa = 14,5 psi. Det ideale dæktryk fremgår langt oftest af bilens instruktionsmanual og billisten bør altid bestræbe sig på at have det givne dæktryk.
Dæktrykket er nemlig central for dækkets velgående. Kører man med for lavt tryk slides dækket og dets levetid bliver forkortet, derfor bør dæktrykket tjekkes en gang om måneden som udgangspunkt.
Ved vinterdæk bør man dog være opmærksom på at du skal ligge 0,2 bar til dæktrykket, da vinterdækket har nogle forskelligheder vedrørende dæktryks-specifikationer.
Nye biler er udstyret med automatisk måler, hvorimod egen dæktryksmåler er påkrævet til ældre biler.
Skriv et svar